Mé autorské články

Nejčastější chyby při fotografování

V tomto článku bych chtěl shrnout podle mě základní chyby při fotografování různých scén, portrétů, architektury, podle mých dosavadních zkušeností. Rád bych pomohl všem, co hledají na internetu nové a nové informace i když je jich na internetu hodně rád přidám svůj pohled. Netvrdím, že je tohle nějaký zákon a chyb by se dalo vymyslet mnohem více, ale když se naučíte tyhle základní dodržovat, určitě vám to pomůže ke zlepšení.

1) Šikmý (padající) horizont

Velmi častým problémem na spoustě fotografií je padající horizont. Takové fotky vypadají hodně zvláštně (viz foto) Při focení je nejlepší si již před zmáčknutím spouště v hledáčku zkontrolovat linii horizontu a srovnat si fotoaparát. Tohle je první věc, na kterou by fotograf měl myslet. Často se ale stane, že se v zápalu boje na tohle zapomene. Pokud je dostatek místa na fotce pro ořez, tak není nic ztraceno. Vše se dá upravit až v editoru a omezeně někdy i ve fotoaparátu. V editoru jsou většinou funkce otočení spojené s ořezem fotografie.

U horizontu platí tak jak u většiny věcí na fotografii to, že by se měli důležité věci umístit do zlatého řezu. Dobře horizont vypadá vždy jen ve spodní třetině nebo v horní třetině obrázku. Posuďte sami dle fotografii.

Správná kompozice / Šikmý horizont / Horizont uprostřed

   

 

2) Středová kompozice

Středová kompozice by se měla používat velmi uváženě. Podle mě hlavně v případech kde se jedná o symetrii, o symetrické věci nebo stavby. Dá se využít i u portrétů. Někdy se potřebujete odlišit, udělat něco jinak a právě středovou kompozicí může vzniknout zajímavý snímek.

3) Kácející se linie

Kácející linie vznikají hlavně při fotografování širokoúhlým objektivem. Nejpatrnější je tento jev u budov. Pokud fotíme na kratší ohniska ca 10-14mm (APS-C) tak vidíme, jak se hrany sbíhají. Jediná pomůcka je taková, že musíme fotoaparát držet co nejvodorovněji, jak to jde, ale i tak je pak nutná korekce v nějakém editoru.

 

 

4) Trčící předměty z lidské postavy (větve, keře, stromy atd.)

Klasická chyba při fotografování. Za jednou z postav vyrůstá strom a je tak nešikovně umístěn, jakoby vyrůstal z hlavy jedné z fotografovaných osob. Stačilo jen udělat krok do strany a problém byl vyřešen. Taková fotka se bohužel již nedá moc opravit bez složitých retuší, které stejně nevedou k dobrému výsledku.

5) Málo prostoru před postavou ve směru pohledu/pohybu

Když fotíme postavu, nebo něco co se pohybuje, musíme dbát na to, aby ve směru tam kam se postava pohybuje, bylo více místa než za ním. Fotografie pak získá dynamiku.

 

6) Neschopnost se rozhodnou co je hlavní motiv

Jak už jsem psal v předchozím článku. Při focení je důležité vědět, co by měl být na fotografii hlavní motiv. Například když fotíme portréty, tak musí být portrétovaná osoba/osoby na fotografii dominantní. Fotograf asi ví co je zrovna jeho záměr zachytit, ale tuhle skutečnost nemusí pochopit divák. Tohle si musí každý fotograf nejprve uvědomit. 

7) Špatný ořez fotografie, nemožnost ořezu

Ořez fotografie je podle mě jedna z prvních věcí, kterou by měl fotograf udělat při otevření snímku v editoru. Ruku na srdce, ale málo kdy se povede, aby fotografie byla ideálně komponovaná již ve fotoaparátu. Ořez je velmi mocná zbraň ke zlepšení fotografie. Ořezem můžeme fotku většinou upravit tak aby základní prvky na fotografii odpovídaly průsečíkům na zlatém řezu. Dále se dají odříznout kraje fotky, kde se objeví nějaký rušivý prvek, trčící větev, kousek něčí postavy, prostě vše co se dotýká kraje postavy a na fotce ruší.

8) Snaha vyfotit snímek za každou cenu / Focení ve špatném světle  

Někdy se člověk dostane do situace, kdy je na velmi zajímavém místě se zajímavou možností udělat kvalitní snímek, ale bohužel světelné podmínky jsou tak špatné, že kvalitní foto prostě nejde vytvořit. Pokud se nejedná o místa na dovolených nebo různých dalekých cestách, tak by si měl fotograf focení raději rozmyslet. Pokud to jde, měl by se na místo vrátit při lepším světle (zlaté hodince). Například fotky krajiny, která je ve stínu nikdy nebudou moc zajímavé a ani v grafickém editoru, jako je například Zoner, nikdy nedosáhneme velkého úspěchu i při použití filtrů a různých jiných úprav. V krajině tak bude chybět kresba a po aplikování filtrů v editoru přibude šum. 

9) Příliš přehnané HDR

Focení do režimu HDR, tedy focení scény s velkým dynamickým rozsahem je velmi mocná zbraň, ale při jejím nevhodném použití vznikají z fotek kýčové snímky. Hdr by se mělo použít je v případě kdy fotografie nejde vyfotit z důvodu velkého rozdílu v světlech a stínech (tmavá krajina a příliš světlé nebe). V tomto případě pořídíme více expozic, například -2EV, 0EV, +2EV a pomoci programu v pc složíme a dostaneme mnohem lepší výsledek, kde si můžeme mnohem lépe s fotografií pohrát.

10) Příliš šumu na fotografii

Nechci se zde pitvat v tom co je šum a za jakých podmínek a okolností vzniká, ale tedy jen velmi zjednodušeně. Šum na fotografiích poznáme podle malých pixelů, teček šedé až bílé barvy. Většinou fotografii šum kazí, a tedy je nežádoucí. Vzniká většinou za zhoršených světelných podmínek a nadměrném zvyšování ISO. Záleží ale na kvalitě fotoaparátu. Čím kvalitnější fotoaparát, lepší snímač, tím nám dovolí více zvedat ISO až na hodnoty třeba ISO 1600 někdy i více.

Pokud šum na fotografii není příliš masivní, dá se celkem kvalitně odstranit v editoru jako je například Zoner. Bohužel ale při odstranění šumu dochází k poklesu ostrosti a je nutné většinou fotografii mnohem více doostřovat a tím se může stát, že se zhorší kresba u detailů.

Pokud je tedy možnost je nejlepší používat co nejnižší hodnotu ISO, jakou nám dovolí čas závěrky.


2019-02-19 | Jiří Hejda

Copyright © 2019 Jiří Hejda admin